Povijest

Radeći zajedno s profesionalcima preko 100 godina

Godine 1903. predstavljeno je prvo Fiat komercijalno vozilo: model 24 Horse Power. Od tada, naša povijest se produžila na više od jednog stoljeća, nudeći sve raznolikiju ponudu modela kreiranih da zadovolje potrebe svake ere.
Iscrtajmo ovo putovanje, od desetljeća do desetljeća, kako bi otkrili kako je naša marka kreirana i kako je rasla, kroz evoluciju i rastuću popularnost njenih vozila.

1901 – 1910

1901: Novonastala Fabbrica Italiana Automobili Torino na izložbi u Milanu predstavila je dva omnibusa i revolucionarnu vatrogasnu prikolicu. To je utrlo put predstavljanju prvog pravog Fiatovog kamiona, modela 24HP.

1903: Proizvodnja komercijalnih vozila započela je s modelom 24 Horse Power, koji je svoje ime dobio po snazi svog motora koja se u to vrijeme mjerila u snazi pare. Malih dimenzija – približno jednakih kao današnja moderna vozila, 24HP je nudio jednake primjene i jednaki kapacitet kao pravi kamion, s teretnom platformom napravljenom od drveta, te je mogao prevesti do 4000 kg robe.
Zbog revolucionarne prirode modela 24HP postalo je potrebno izraditi tri eksperimentalna prototipa. Provedeni su razni testovi i 24HP je prošao kroz sve. Čak su i oružane snage pokazale interes za ovo novo vozilo.

1906: 24HP se proizvodio u malim količinama, ali njegov nasljednik, model 18-24HP -”kočija s vlastitim pogonom”, uživao je veliki uspjeh i proizveden je u velikim količinama.

1911 – 1920

1911–1915: Započela je proizvodnja prvog ‘pravog komercijalnog vozila’.

Poticaj za proizvodnju najviše je došao zbog potreba Prvog svjetskog rada. Tijekom ovog razdoblja, izvoz je zauzimao veliki udio prometa ove kompanije iz Torina. Vojske su postale Fiatovi najbolji kupci i Fiat je uskoro laka komercijalna vozila isporučivao Ministarstvima rata Francuske, Rusije, Grčke i Velike Britanije.

1911: Predstavljen je model 1F (F je označavalo ‘furgone’, odnosno kombi), prvo vozilo s pravim tijelom kombija. Sa zapreminom motora od 1846 cm3 i nosivošću od 500 kg, ovo agilno vozilo, bazirano na okviru automobila TIPO 1, bilo je idealno za usluge na kratke pruge. Zbog toga je Britanska pošta kupila nekoliko ovih modela.

Iste godine predstavljen je robusni model 2F, izveden iz modela TIPO 2 iz 1910., koji je imao zapreminu od 2813 cm3, snagu od približno 20 KS i nosivost od 1000 kg. Kamionska izvedba, s karoserijom pokrivenom platnom, koristila se često i kao vojni kamion za transport ljudi i materijala. U ovoj konfiguraciji, također je isporučivan Kraljevskoj ratnoj mornarici Ujedinjenog Kraljevstva.

1921 – 1930

1922: Nakon ekonomske krize 1921., razni elementi ukazivali su na oporavak. Prometni zakon je promijenjen (ukinut je cestovni porez i registarske pločice prema provincijama), a u ožujku 1923., započeo je posao na glavnoj cesti između Milana i Jezera, prvoj cesti s posebnom trakom za komercijalna vozila.

1925: U svjetlu promjena, Fiat je odlučio jače investirati u proizvodnju komercijalnih vozila, proširujući svoju ponudu i diferencirajući svoju ponudu u smislu nosivosti, dimenzija i zapremine motora. Tijekom ovog razdoblja, definicija ‘lako komercijalno vozilo’ postala je uobičajena.
Proizvedeni su razni laki kamioneti, uključujući 502F, 503F, 505F, 507F i 509F, kao odgovor na sve veću potražnju za vozilima koja mogu zadovoljiti specifični posao i zahtjeve transporta (uključujući vozila specijalne namjene, kao što su ona hitne pomoći, vatrogasna vozila, poštanska vozila, itd.).

1928: Fiat je naporno radio kako bi se ubrzao rast cestovnog transporta, podržavajući planiranje rute između Torina i Milana, glavne ceste koja spaja dva najvažnija proizvodna centra Italije. Također je osnovana agencija SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) koja je omogućila kupovinu vozila na bazi rata, i u svrhu promocije prodaje.

1931 – 1940

Fiat radi zajedno s drugim markama iz Torina, specijaliziranima u proizvodnji vozila, kako bi optimizirali troškove i utrli put obećavajućoj budućnosti.

1932: Na osnovi malog kamioneta 508, predstavljen je model Balilla Van. Lagano, lako za manevriranje i vožnju, ”pigmejac” – kako je nazvano novo vozilo – predstavljao je komercijalnu inačicu poznatog Balilla automobila. Moglo se pohvaliti udobnošću, niskom potrošnjom goriva, maksimalnom brzinom od 75 km/h i nosivošću od 320 i 380 kg. Ovaj model je doživio veliki uspjeh: u 5 godina proizvedeno je 113.000 Balilla – uključujući mnoge kamionske inačice!
Drugo vozilo iz ovog razdoblja bilo je prvi Fiatov kamion s dizelskim motorom, specifično projektiran za prijevoz tereta. To je bio model 621 s nosivošću od 2250 kg, zatvorenom kabinom s dvoje vrata, prozorima koji su se mogli spustiti, zakretnim vjetrobranom, teretnom platformom s preklopivom bočnim i stražnjom stranicom, i opcijom ugradnje metalnih lukova za pridržavanje vodootpornog platnenog krova.

1934: Ponudi je dodan 4-cilindrični dizelski motor snage 55 KS, kao alternativa benzinskom motoru snage 45 KS. I to nije sve. Ova uspješna serija 621 nije nudila samo dizelske i benzinske motore nego je bila dostupna i s električkim pogonom s baterijama ispod putničke kabine.

1941 – 1960

Tijekom prve polovice 1940-ih Fiatova proizvodnja je drastično pala, kada je sudjelovanje Italije u ratu krenulo na gore, uvelike zbog bombardiranja koje je uništilo grad Torino, Fiatove tvornice i razne male tvornice municije.
Kompanija Fiat je razumjela da ekonomski razvoj nije bitan samo za velike industrije, nego je vrijedio i za male, neovisne tvrtke. Vlasnici trgovina i obrtnici trebali su transport koji je odgovarao njihovim potrebama i omogućio im prijevoz malih količina robe, uzoraka ili opreme. Ova vizija je postala stvarnost 1947. godine.

1947: Ohrabren izvrsnom prodajom koju je postiglo vozilo 1100, Fiat je odlučio proizvesti niz izvedenih komercijalnih vozila.
Fiat 1100 ALR bio je jedan od prvih komercijalnih modela proizvedenih odmah nakon rata. Zajedno s njegovim izvanrednim i jedinstvenim kvalitetama to je značilo da je 1100 ALR uskoro postao simbol talijanskog napretka. Opremljen pouzdanim motorom, ekstremno čvrstim prijenosom te izdržljivom i raznovrsnom šasijom koja se mogla prilagoditi širokom rasponu uporaba (poljoprivreda, industrija, prijevoz ljudi i roba), Fiat 1100 ALR se smatra prethodnikom kasnijih komercijalnih modela.

1961 – 1970

1967: Nakon uspjeha modela Multipla 600, Fiat je također obnovio svoju ponudu komercijalnih vozila, predstavljajući model Fiat 238, veliki kombi na osnovi mehanike modela Primula (Autobianchi) s 1.2 44KS motorom koji mu je osiguravao maksimalnu brzinu od 105 km/h.
Proizveden između 1967. i 1983., Fiat 238 je od svog predstavljanja bio dostupan u raznim izvedbama: kombi, kamion, chassis cab, za transport ljudi i kao ambulantno vozilo. Ova filozofija je snažno utjecala i oblikovala kasnije modele Fiat 242 i Fiat Ducato.

1971 – 1980

Tijekom sredine 70-ih, Fiat se reorganizirao kako bi se specijalizirao u raznim sektorima. Proizvodnja industrijskih vozila odvojena je od automobila. Marka IVECO osnovana je 1975. (važan datum u povijesti cestovnog transporta), i rođena je marka Fiat Light Commercial Vehicles te je na tržište dovela modele 242, 850T, 900T i Fiorino 127 (proizveden u Brazilu i koji je još uvijek u proizvodnji).
Proizveden do 1987., model Fiat 242 dominirao je tržištem tijekom 1970-ih. Robustan i pouzdan, s niskom visinom utovarnog prostora i ravnom teretnom platformom, također je bio prodavan u specijalnim izvedbama, kao što su one za javni i miješani transport, te kao inovativna i najbolje prodavana izvedba za slobodno vrijeme, sa svojom konverzijom u kuću na kotačima.
Kako u Italiji, tako i u Europi, ove godine su označile rastuću potražnju za malim kombijima za gradske isporuke i međugradske veze.

Fiatov odgovor bio je model 127 Fiorino, prvi mali kombi proizveden u Italiji. Fiorino se bazirao na modelu 127, najbolje prodavanom automobilu u Europi, te je zadržao svoje mehaničke kvalitete i udobnost uz osiguravanje nosivosti od 360 kg plus vozač. Niz prednosti odvajale su ga od konkurencije: spojler, pregrada u kabini (mogla se u dijelovima ukloniti), stražnja vrata s bravom koja su se otvarala pod kutom od 90°.

Među proizvodima koji su proizvedeni 1978. ne smijemo zaboraviti Panorama izvedbu serije 238E, model s 9 sjedala projektiran da odgovori na potrebe novog tržišta grupnog transporta. Izveden za prijevoz 9 ljudi na posao ili odmor te nudeći značajne uštede troškova za gorivo, brzo je postao idealno vozilo za razne sektore, uključujući hotele, tvrtke za najam automobila, organizacije i sportske ekipe.

1981 – 1990

1981: Ova godina označila je predstavljanje revolucionarnog kombija, modela Ducato x2/12. Razvijen na platformi iz 1978., novi model imao je za cilj postati lako komercijalno vozilo s velikim uspjehom u Europi. Nakon modela Ducato x2/12 slijedio je model Ducato x2/30. Ne samo da je cilj postignut, nego su rezultati nadišli sva očekivanja. Dokaz tome je da se ovaj model još uvijek proizvodio 25 godina kasnije. 1981. godine također je predstavljen model Fiorino pick-up koji je zadovoljio rastuću potrebu daljnje diversifikacije komercijalnih vozila, od kombija do kamioneta.

1991 – 2000

Tijekom 90-ih, model Ducato slijedili su drugi uspješni modeli kao što su: Scudo, Doblò i kombi verzije izvedene iz raznih automobila.

1995: Model Scudo je predstavljen kako bi se ponudilo novo komercijalno vozilo za profesionalce koji traže kompaktni kombi, s dobrom nosivošću i stilom vožnje automobila.

2000: Model Doblò, proizveden u Turskoj, na talijanskom tržištu je predstavljen 2000., a na drugim međunarodnim tržištima 2001. Odmah je doživio izuzetan uspjeh.

Također 2000., koncept pick-up kamioneta – koji je prvi put utjelovljen u modelu Fiorino iz 1981. – evoluirao je s predstavljanjem modela Strada, pick-up inačice modela Palio.

2001- danas

Marka Fiat Professional nastavila se širiti. Grupa je u potpunosti obnovila ponudu proizvoda i također predstavila nove modele.

2006: Predstavljanje Novog Ducata. Prepoznatljivi, moderan stil, izvrsna udobnost i performanse, unaprijeđena telematička i sigurnosna oprema i niski troškovi održavanja priuštili su novom modelu Ducato razne nagrade od strane međunarodnih novinara kao najbolje vozilo za konverzije za slobodno vrijeme.
Iste godine, model Doblò Cargo osvojio je prestižnu nagradu “Međunarodni kombi godine 2006” zbog svog originalnog dizajna, novih izvedbi s dužim međuosovinskim razmakom, živahnim MultiJet dizelskim i Natural Power motorima te većom nosivošću i volumenom.

2007: Predstavljen je Novi Scudo koji kombinira značajke automobila (razina performansi, manevarske značajke i udobnost) sa značajkama koje su tipične za komercijalna vozila (prostor, laki utovar i pouzdanost). Novi Scudo je već utvrđenim prednostima prethodnog modela dodao kompletnu ponudu modela za prijevoz ljudi.

2008: Godina Novog Fiorina, kreiranog da zadovolji najnovije potrebe gradskog transporta roba, a pogotovo prikladnog za profesionalce koji provode puno vremena za upravljačem ili na isporukama (npr. obrtnici, radnici održavanja, uslužne tvrtke i tvrtke za dostavu). Jedinstven, inovativan, originalan i dinamičnog stila, prostran, kompaktan, lak za utovar, agilan u prometu u prihvatljiv za održavanje, Novi Fiorino osvojio je prestižnu nagradu “Međunarodni kombi godine 2009” kao sigurno i okretno vozilo koje može ‘ići tamo gdje drugi ne mogu’.

2010: Zvijezda je bio Novi Doblò Cargo. S volumenom do 4,6 m3, nosivošću do 1 tone i dužinom teretnog prostora od 3,4 metra; NEDC potrošnja goriva od 4,8 litara/100 km, domet od 1.250 km i CO2 emisije od samo 126 g/km s motorom 1.3 MultiJet II Euro 5 snage 90 KS. To je jedini model u segmentu s Bi-link ovjesom. Ovaj izvanredni kombi osvojio je nagradu Kombi godine 2011.
Nakon nadopune motora, armaturne ploče, unutrašnjosti i boja karoserije te tehničkog sadržaja, također je 2011. predstavljen obnovljeni Fiorino. Novi Doblò Cargo – sada dostupan i u izvedbi Natural Power – osvojio je nagradu Europski kombi godine 2011.

2011: Još jednom godina modela Ducato, zbog predstavljanja zadnjeg modela. Ducato je bestseler trideset godina, kroz 5 generacija i bezbrojnih priča o uspjehu. Od 1981. u cijelom svijetu prodano je preko 2,2 milijuna vozila.
Novi Ducato nastavlja se isticati svojim originalnim dizajnom te nizom potpuno novih serija motora, uključujući 4 nova Euro 5, turbo dizelska MultiJet motora s direktnim ubrizgavanjem sa snagama od 115 do 177 KS, u kombinaciji s 5 ili 6 stupanjskim mjenjačima. Najnoviji motori nude revolucionarno nisku potrošnju goriva i CO2 emisije (od 6,4 l/100km i 169 g/km, bez obzira na uporabu i konfiguraciju).

Model Doblò Cargo, rekordno vozilo koje nastavlja oduševljavati, sada je dostupno u Work-Up izvedbi, kao pouzdan, čvrst suradnik s rekordnim odnosom veličine prema nosivosti. Njegove prednosti su teretna platforma od iverice, dužine 2,3 m i širine 1,82 metra te površine od 4 kvadratna metra, te je u mogućnosti prevesti 3 Euro palete ili 33 sanduka voća: dovoljno prostora za vaš teret.

2012: Predstavljen je Novi Fiat Strada kao nasljednik modela koji je najbolje prodavani model na južnoameričkom tržištu. S prodanih 127.800 jedinica u cijelom svijetu, u 2011. Strada se pokazao kao drugi najpopularniji Fiat Professional model nakon modela Fiat Ducato.
Ponuda novog modela Fiat Strada uključuje 3 paketa opreme – Working, Trekking, Adventure – i 3 opcije karoserije – Short Cab, Long Cab i Crew Cab – za ukupno 6 izvedbi.

Najvažniji novi modeli su Crew Cab konfiguracije izvedbi Working i Adventure koje mogu udobno smjestiti 4 osobe uz nosivost tereta do 650 kg.

Trebate pomoć? Dopustite da vam pomognemo.